Marknadsföring till barn och unga


Det här är ett ämne som kanske inte många tänker på när håller på med annonser eller liknade, att i ett blogginlägg direkt uppmana barn att köpa eller att övertala sina föräldrar eller andra
vuxna att köpa de produkterna man marknadsför är strikt förbjudet .

Det är så att en bloggare som har en läsarkrets som består helt eller delvis av barn och unga bör ta större hänsyn till att de inte har samma förmåga som vuxna att kritiskt granska marknadsföring. De är väldigt mycket mer mottagliga för den och är därmed extra utsatta.

Som bloggare är det viktigt att reflektera över vilka läsare bloggen vänder sig till samt vilka som kan tänkas följa den.

Källa: Skatteverket

Missa inte att följa mig!

Christer Holm
Postar i Marknadsföring    Tagged , , , ,     11 kommentarer    

Om: Christer Holm

Inspiratör | Skribent | Bloggare

11 tankar om “Marknadsföring till barn och unga

  1. Ja, det är en bra poäng. Alla tänker inte på att reklam enligt lag inte får göras till barn som är under en viss ålder. Jag måste erkänna att även jag har varit lite slarvig på den fronten. Visst har jag aldrig direkt uppmuntrat barn att köpa någonting, men en del saker jag har gjort reklam för har varit barnprodukter. Riktigt givande och ögonöppnande inlägg, bravo❣?

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.