Det finns inga genvägar till det bästa ljudet!

Varför in en stilren soundbar!

I samarbete med Hifi experience AB

Ljud är något som alltid ha varit viktigt för mig, det kvittar om det är för film eller om det är för musik. Ljudet ska vara bra, det ska vara så bra att det ska kännas som man är på konserten eller sitter fast i filmen. Vet att jag har höga krav på ljudet ska vara bra, det kan beror på att musik är bland det viktigaste i mitt liv.  Det finns absolut inga genvägar till det bästa ljudet.

Men för att kunna nå detta högklassiska ljud så krävs det högtalare, förstärkare samt subwoofers. Vi vänder oss givetvis till Hifi experience AB som har det bästa av det bästa inom högtalare, det du inte kan finna här är inte värt att äga. Visst det kostar en bra slant, men som jag skrev tidigare, det finns inga genvägar till det det bästa ljudet.

Med detta utbud som de har så lär ni hitta något som passar er plånbok, det är jag helt säker på.

5 tips för bättre andning

Photo by William Farlow on Unsplash

Andning är viktigt i ditt utförande av yoga, man ska inte se ut som man håller på att dö under tiden man utöva yoga. Vet att det är lättare sagt än gjort, men det går om man övar tillräckligt mycket. Men konsten att andas rätt är inte alltid det lättaste, nedan har jag samlat fem tips för bättre andning.

Dessa fem tipsen hittade jag på yogaworld.se.

1. Näsan
Bra andning börjar i näsan. Här blir den inandade luften fuktig, varm och rensad från bakterier innan den når luftvägarna och lungorna. När vi andas ut så värms näsan upp och återfuktas eftersom luften som kommer från lungorna är kroppstempererad och består av 100% fukt. Andas vi in genom munnen får vi i oss oförberedd luft som är kall, torr och full av partiklar, vilket gör att luftvägarna blir irriterade, inflammerade och trånga. Därför borde vi både andas in och ut genom näsan.

2. Magen
Andningen ska nå ner i de nedersta delarna av lungorna, till diafragman som är vår viktigaste andningsmuskel. Men tänk på att djupa andetag och stora andetag inte är samma sak. Den andra principen innebär alltså att andningen ska vara djup, men att andetagen ska vara små. Vår diafragma är formad som ett paraply. När vi andas in så rör den sig ner och expanderar i alla riktningar – fram, mot sidorna och bak. Därför handlar det inte bara om att magen ska ut och in när du andas.

3. Långsamt
Du ska ta ungefär åtta till tolv andetag per minut. Men de flesta av oss andas mycket mer än så, vilket jag har upptäckt genom att räkna på andra människor i smyg. Ofta andas vi 18-25 gånger per minut.

4. Rytmik

Hur andas du när du koncentrerar dig, skriver ett sms eller sitter framför datorn? Det är väldigt vanligt att man håller andan i sådana situationer. På natten kallar vi det för sömnapné, och det har mycket negativa effekter på vår sömn och hälsa. Under dagtid kallar jag det för koncentrationsapné, och kan liknas vid att köra bil väldigt ryckigt. Tänk dig att man först har foten på gaspedalen för att i nästa sekund ha den på bromsen. Precis så blir din andning när du har koncentrationsapné.

5. Tystnad
När vi frustar, pustar, harklar, suckar eller snorar så andas vi egentligen. Varje gång vi ger ifrån oss ett ljud så kommer det nämligen luft ut och in ur våra lungor. De här andetagen är väldigt ineffektiva och skapar onödigt mycket belastning på kroppen. Så försök andas i tystnad.

Jag tipsar er om dessa då jag själv anser att det är otroligt bra tips från yogaworld.se.

Nästa anhalt studier !

Photo by Mari Helin-Tuominen on Unsplash

Nu är det gjort, både jag och Anna ska börjar läsa igen.

Vi har båda valt ämnen inom ekonomi och handel, det känns otroligt skönt att kunna börjar på ny kula och kunna läsa till något nytt. Från början var det meningen att vi skulle läsa här i Ronneby, men de hade varken utbildningen eller de kurser som vi ville läsa. Så det fick med andra ord bli Karlshamn.

Igår sökte vi in på de kurser som ska börjar i augusti, dessa kurser är en förberedelser inför utbildningen som börjar i januari 2019.

Kurser jag valt att läsa!

Affärsjuridik 100 poäng
Rätten och samhället 100 poäng
Privatjuridik 100 poäng
Personaladministration 100 poäng
Marknadsföring 100 poäng

Trodde nog aldrig att jag skulle sätta mig skolbänken igen, men känner att det här är något som jag måste göra för att komma vidare. Visst jag älskar att jobba som  in egen men det är som min sambo säger – Jag har världens sämsta timlön om man räknaut hur många timmar jag jobba med bloggen per dag.

Kommer fortsätta blogga även när studierna kommer igång, så ni blir inte av med mig så lätt.

Musik, balsam för din själ!

Photo by Valentino Funghi on Unsplash

Hälsa handlar om så mycket mer än att äta rätt och träna, det handlar om ta var på livet. Att finna harmoni och välbefinnande i det liv man lever. Det handlar även om att hitta din väg där du kan finna din trygghet och välbefinnande.

Musik är något som får mig att må bra, det finns musik som får mig att öppna mig så tårarna rinner. Efter en sån urladdning kännas oftast allt bättre och man kan börja fokusera på varför man tårarna började rinna.
Det finns musik som får mig att börja le och skratta, denna musik finner jag som balsam för min själ.

Det viktigaste är att vet att även tårar kan vara balsam och hälsobringade för dig, oftast finns dessa tårar där för att de behöver komma ut. De är oftast de som är dina inre tyngder ,de måste lättas för att du ska kunna gå vidare. Gör de inte det så börjar du tänka på irrationella lösningar, det är aldrig bra att tänka utan fokus.

Så vad har vi lärt oss av det här,jo att musik kan både lätta och vara balsam för din själ.

Min händer är ett verktyg för skrivandet!

Photo by Luca Laurence on Unsplash

Ny vecka och vi fokusera på framtiden!

Det har varit lite mycket i veckan som gått så vi har inte hunnit med den viktiga träningen, men jag har iallafall fokuserat på lugnet och harmonin. Har märkt att ju mer tiden går så är det inom den här genen som jag vill att bloggen ska fokuseras inom.

Jag kommer även i framtiden skriva om vad som händer och sker i mitt liv men den största fokusen kommer att vara på hälsa och yoga, men det här vet ni redan ni som läst min blogg. Kommer jag förlora besökare nu, vet inte men det gör detsamma då skrivandet är för min egen skull. Vill ni sen följa mig på min resa så är ni välkomna.

Frågor som jag har ställt mig de senaste dagarna!
– Varför skriver jag?
– Kommer jag orkar skriva ?

Första frågan har jag ett svar på redan nu, jag skriver för att jag vill utveckla mitt språk. Den andra frågan vet jag att bara framtiden kommer att kunna svara på, jag fortsätter att skriva men kommer inte lägga så mycket fokus på samarbeten längre.

De som vill samarbete med mig ska ha klart för sig att att det kostar lite mer än lite gratisprodukter för att jag ska anta ett jobb åt dem.

Läs gärna mer under samarbeten!

Börja med Yoga

Photo by Form on Unsplash

Med hjälp av yoga kan du börja hantera stressen som finns i vardagen på ett bättre sätt. Yoga är inte bara en massa övningar som ger kroppen energi och får den att slappna av, nej den skänker också även harmoni åt din kropp.

Yoga frigör energi i dina celler så du kan repareras .

  • Undvik att använda denna energi till matsmältning
  • Utöva inte yoga om du är mätt
  • Vänta i fyra timmar efter du ätit innan du utöva yoga
  • Vänta med att äta en halvtimme efter ett yogapass

Har du ont om tid så utför bara ett fåtal ställningar med full fokus än att stressa igenom många ställningar.

Ett balanserat yogapass innehåller !

  • En framåtböjning
  • En vridning
  • En bakåtböjning
  • En balanserande ställning
  • En avslutande avslappnings övning

Låt oss hylla Avicii!

Photo by Alex wong on Unsplash

Som ni märke så kommer jag inte uppdatera så frekvent på helgerna, detta är för att det finns så mycket annat som måste göras.Jag kommer lägga in lite korta inlägg likt det här, nog om det här!

Idag tycker jag vi hylla en stjärna som gick bort allt för tidigt.

Givetvis pratar jag om Avicii!

Hans musik har berört många och kommer att beröra många generationer efter oss, själv låter jag musiken ovan bli en hyllning.

De sju chakran!

De sju chakran är centret i våra kroppar där alla energi strömmar igenom,en blockering av energin i våra sju chakra kan ofta leda till att vi må dåligt. Det är viktigt att förstå vad varje chakra representerar och vad vi kan göra för att hålla denna energi flyttande fritt.

Kroppens chakran har olika färger; rött, orange, gult, grönt, ljusblått, mörkblått och lila.
Alla chakran har olika frekvenser som går från rotchakran till de högre frekvenserna som finns uppe i kronchakrat.
Ju lägre ner du kommer desto lägre är frekvensen då den står för jordens energier, högre upp står det för intuitionen och vår kontakt med universum

Vad står de sju chakran för?

Rotchakrat (Beläget i slutet på ryggraden, och är det enda chakra som är beläget på baksidan av kroppen, beläget precis ovanför vårt huvud, och är det chakra som förbinder oss med högre energier och universum. )
Sakralchakrat (Beläget ungefär 3 cm nedanför naveln, 3 cm in i kroppen, förknippat med vår relation med andra människor och våra känslor, och elementet vatten.)
Solarplexuschakrat (Finns strax ovanför naveln, och är det chakra som står för den vi är.)
Hjärtchakrat (Finns beläget vid vårt hjärta, och är ett chakra som står för kärlek, glädje, passion och respekt och godhet gentemot andra människor.)
Halschakrat (Beläget i den nedre delen av halsen, och står för vårt uttryck, både rent fysiskt som vårt tal, men också om förmågan att uttrycka det man känner och tänker på olika sätt. )
Pannchakrat (Finns i mitten strax ovanför våra ögon, och kallas också därför ofta för ”tredje ögat”. Pannchakrat står för den mentala delen av oss själva, såsom våra drömmar, målbilder, synen på livet samt vår självbild.)
Kronchakrat ( beläget precis ovanför vårt huvud, och är det chakra som förbinder oss med högre energier och universum. )

Detta är helt nytt för mig och jag har precis börjat förstå vitsen men att hålla dessa i balans.

Källor : Lotusblomman och Mindbodygreen